Promišljanje o Lk 19,1-10 - Isus i Zakej

2013.11.03.Zakej.01 Kratko promišljanje na temu današnjeg Evanđelja koje nam donosi susret carinika Zakeja i Isusa.

 

2013.11.03.Zakej02Analiziranjem perikope o Zakeju uočavamo da ima dosta glagola koji označavaju kretanje, npr. prolaziti, trčati, penjati se itd. Ima ih čak 11. Nasuprot tome, imamo samo jedan glagol koji označava suprotnost kretanju, a to je zadržavanje na kojemu je teološki naglasak. Isus kaže Zakeju da se treba u njegovoj kući zadržati. Mnoštvo to ne gleda pozitivno, oni gunđaju jer se Isus od njih odjeljuje i ide kod grešnika. Time je narušena njihova slika samog Isusa jer su ga valjda smatrali čistim pravednikom koji se ne smije družiti sa grešnicima. U njiihovom pogledu na Isusa uočava se sličnost i razlika sa Zakejevim pogledom na njega. On ga nije mogao vidjeti zbog mnoštva, a njima izmiče sama srž osobe Isusa zbog prividne grešnosti Zakejeve, što je sama ironija.

 

Tko je Isus? Na početku perikope stoji da je Zakej tražio vidjeti tko je Isus. Iščitamo li pažljivo cijeli tekst zapravo vidimo da nismo dobili odgovor na to pitanje. Evanđelist Luka odgovor je skrenuo u smjeru pitanja: tko je Zakej? Premda nemamo izričito postavljeno to pitanje, imamo odgovor koji stoji na kraju perikope: Zakej je sin Abrahamov. Što to znači i je li to moguće kad Zakej nije židov budući da je iz Jerihona koji je poganski grad? Da su i pogani Abrahamova djeca tipična je osobina Luke kao pisca evanđelja koji je veliki naglasak stavio na univerzalizam spasenja u smislu da nisu samo židovi ti za koje je Isus umro i otkupio ih, nego također i svi ljudi. Budući da je Zakej sin Abrahamov, i na njemu se ispunja obećanje o kojemu pjeva Marija u Magnificatu da se Bog sjetio milosrđa svoga prema Abrahamu i potomstvu njegovu dovijeka(usp. Lk 1,54-55).

2013.11.03.Zakej.03 

Zanimljivo je primijetiti također i druge osobine Zakeja spomenute u ovoj perikopi. On je nadcarinik, bogat i stasom malen. Carinici se općenito vežu u Novom zavjetu uz grešnike te su bili prezirani od ljudi. Ipak, i za takve ima nade. Grešnost se kao takva uopće ne spominje osim iz perspektive mnoštva koje je ionako od strane pripovjedača osuđeno. Ta Zakejeva grešnost je neminovna, ali je ovdje potpuno izblijedila pred njegovom pravednošću koja se očituje u djelotvornoj ljubavi prema siromasima i četverostrukom nadoknađivanju počinjenoga zla. Njegovoj je pak pravednosti prethodilo primanje samoga Boga i njegovo zadržavanje, a prije toga Zakej ga je žarko tražio.

 

Poruka ove perikope i za nas danas jest ohrabrenje da Boga tražimo u svom životu i poticaj da vjerujemo u njega kao onoga koji nas može posvetiti i opravdati od prijašnje grešnosti i da ga kao takvoga primimo. Rezultat toga jest pravednost i spasenje koje se zbiva kako našim zaslugama, tako i Božjom milošću. Zbog grijeha naša sudbina jest bila da budemo izgubljene ovce, ali je Isus svojom sudbinom na križu promijenio našu sudbinu. I tako dolazimo do zaključka da je on došao potražiti nas prije nego mi sami njega.

 

fr. Josip Cota