'Opstanak' - recenzija petog nastavka miniserije 'Biblija'

2013-04-30 Opstanak 1

 

Od svih nastavaka novog serijalna, ovaj mi najviše nije sjeo. Razlozi zašto su mnogobrojni, pa ću nabrojati samo neke i svjestan sam kako će neki od vas vjerojatno reći da sam možda malo previše sitničav u određenim detaljima. Možda sam previše osjetljiv na te detalje zbog svoga školovanja, pa ne vidim šumu od drveća, no svejedno držim kako je određena  konceptualna točnost ipak nužna kako bi se zadržala vjernost Svetom pismu i točno prenijela Božja Objava.

2013-04-30 Opstanak 2
Prva frustrirajuća stvar koja mi još uvijek smeta jest što je nakon Davida u osnovi preskočen čitav povijesni period Izraelskog Kraljevstva od 10. st. pr. Kr. do 6. st. pr. Kr. Tako Solomonova vladavina i izgradnja jeruzalemskog Hrama, koji je bio srce starozavjetne židovske veze, uopće nije prikazana. Isto tako nismo vidjeli ni raskol na Sjeverno i Južno kraljevstvo, te posljedično potonuće Sjevernog kraljevstva u idolatriju i borbu proroka kao što su Ilija protiv te nevjere. Gledano uzročno-posljedično ovo je razdoblje ključ za razumijevanje zašto je Babilon osvojio Judeju (Južno kraljevstvo), ovako smo samo na početku ovog nastavka bačeni usred zapleta bez razumijevanja što se događa.

 

Sveto pismo jasno kaže kako je pad Južnog kraljevstva, kao i Sjevernog kraljevstva 136 godina ranije, te posljedično progonstvo u Babilon bila Božja pedagoška kazna zbog tvrdokorne nevjere i štovanja lažni bogova te neposlušnosti Božjoj volji. Svrha Babilonskog progonstva je bila pročistiti Židove kao narod i njihovu vjeru, nakon što je ideja kraljeva kao Božjih pomazanika i namjesnika tako spektakularno i temeljito propala zbog korumpiranost i slabosti samih kraljeva koji bi se redovito uzoholili i počeli stavljati svoju vlastitu volju i želje ispred Božje volje.

2013-0430 Opstanak 3

 

Jedna stvar koja mi se svidjela na početku samog nastavka jest što je prikazan 'proročki čin' proroka Jeremije – ona scena kad prorok nosi volovski jaram na vlastitim ramenima i takav provaljuje u kraljevo ratno vijeće. Naime, od Samuela, proroci se nisu oslanjali samo na pisanu ili izgovorenu riječ kako bi prenijeli kralju i narodu Božju volju nego su također i činili ove tzv. 'proročke čine' kojima su i na simboličan način prenosili svoju poruku. Ako ništa drugo, vrijedilo je konačno vidjeti ekraniziranim i taj detalj svetopisamske predaje.

 

Jedna mala netočnost, koju sam zapazio jest, da je prikazano kako je prorok Jeremija uspio pobjeći kad su Babilonci provalili u grad, no prema Svetom pismu prorok je uhvaćen i bačen u lance, te tek kasnije oslobođen (usp. Jer 40,1). Isto tako, u ovom nastavku Daniela i njegovi prijatelje babilonski vojnici zarobe i odvedu u Babilon tijekom opsade i uništenja Jeruzalema, dok su prema svetopisamskom originalu odvedeni u babilonsko sužanjstvo više do desetljeća nakon uništenja Jeruzalema (usp. Dan 1; 1 Kr 24,10-16). Detalj koji je važno spomenuti, nisu svi Židovi odvedeni u babilonsko progonstvo nego samo politička i intelektualna elita koji bi mogli povesti pobunu, te obrtnici poput kovača sa  znanjem kako proizvoditi oružje.

2013-04-30 Opstanak 4
U Knjizi Danielovoj, babilonski kralj Naukodonosor je u svojoj interakciji s Danielom s vremenom pokazao određenu sklonost povjerovati u Boga Izraelaca, dok je u ovoj ekranizaciji prikazana samo njegova tamna strana egoističnog i psihotičnog kralja koji pati od iluzije da je on sam božanstvo. Drago mi je što je su se producenti serije potrudili naglasiti kako je upravo u babilonskom sužanjstvu židovska Tora – srce Staroga zavjeta poprimila svoj konačni oblik kao i židovska religija, te identitet židovskog naroda u koje će se roditi Isus Krist pet stoljeća kasnije u Nazaretu.

 

Isto tako, zanimljiv detalj je scena spaljivanja Danijelovih prijatelja jer je ova serija prikazala kontekst spaljivanja koji je nama danas nepoznat. Naime, spaljivanje u peći je bio standardni način žrtvovanja bogovima u Babilonu onoga vremena. Zato se i peć u koju su Danijelovi prijatelji bačeni nalazi u podnožju onog ogromnog kipa koji je sebi u čast Nabukodonosor podigao.

2013-04-30 Opstanak 5

 

U sceni koja prikazuje Danijela i lavlju jamu, perzijski kralj Kir je onaj koji prvo osuđuje, pa spašava Daniela iz lavlje jame. No, u Knjizi Danielovoj, Kirov nasljednik Darije je onaj koji osuđuje Daniela na smrt u lavljoj jami. Isto tako, ova epizoda s lavovima nema nikakve uzročno posljedične veze s oslobođenjem Izraelaca iz babilnskog sužanjstva, te se potpuno prešućuje uloga židovskog vođe Zerubabela, te Velikog svećenika Jošue koji su inicirali i organizirali povratak u Obećanu zemlju, te početak gradnje Drugog Hrama  u Jeruzalemu.

 

Unatoč gore navedenim netočnostima, koje su rezultat rigoroznog sažimanja, zadovoljan sam s završetkom ove posljednje starozavjetne epizode. Na prigodno pjesnički način, Stari Zavjet završava s scenom povratka Židova u svoju domovinu dok ih Daniel promatra opisujući svoje eshatološke vizije dolaska Sina Čovječjega zapisane u sedmom poglavlju Knjige Danielove.

 

 

fr. Mirko Irenej Vlk OP