'Kraljevstvo' - recenzija četvrtog nastavka miniserije 'Biblija'

2013-04-24 Kraljevstvo 0

S četvrtim nastavkom miniserije 'Biblija' pod naslovom 'Kraljevstvo' ulazimo u povijesno razdoblje kralja Davida i njegove dinastije. Minuli su dani kada se Bog izravno obraćao svome narodu kroz olujne oblake ili gorući grm, vrijeme Sudaca koje bi Bog obdario velikom snagom ili drugim nadnaravnim epitetima je gotovo. No vrijeme velikih vođa još nije došlo svome kraju. Izraelci su tražili od Samuela neka im postavi kralja i na taj način jednom zauvijek okrenuli leđa neposrednoj Božjoj vladavini nad svojim Izabranim narodom, ali Bog nije okrenuo leđa od njih. Imati će kralja, Božjeg pomazanika, koji će u Božje ime vladati na cijelim Izraelom, a Božji proroci biti će savjest kraljeva – Božji glas na koji se neće moći oglušiti.

 

2013-04-24 Kraljevstvo 1
Prvi izraelski kralj Šaul liči na grubijana, barem meni tako izgleda, a tako se i ponaša: dopustio je da mu vlast i moć koje dolaze s krunom udare u glavu i kao mnogim političarima prije i poslije njega, prvi kriterij prema kojem sve sudi i na osnovu kojeg postupa jest popularnost u narodu, želja da bude omiljen i voljen. Šaul je zaboravio jednu temeljnu činjenicu, on nije kralj voljom svoga naroda, nego voljom Božjom i njemu se treba svidjeti u svojim djelima i postupcima, a ne prevrtljivim masama koje se može pridobiti 'kruhom i igrama'.

 

Zato Samuel, koji je ovdje odlično prikazan kao potpuno zaokružena ličnost s punim spektrom emocija i izraženim stavovima koji su rezultat njegove vjere i dugogodišnjeg služenja Bogu, pronalazi novog kralja, koji će zauzeti Šaulovo mjesto, Davida, neiskusna mladog pastira. Sve što moramo znati o Davidu simbolično nam je prikazano u prvih nekoliko trenutaka – on je pastir, odjeven u ovčje ruho, koji štiti svoje stado od grabežljivaca jednostavnom praćkom i čistom hrabrošću – uistinu, paradigma idealnog kralja.

 

2013-04-24 Kraljevstvo 2Daljnja karakterizacija mladog Davida prikazana je u sceni borbe s Golijatom. Posebno me se dojmila scena kada David odlazi suočiti se s filistejskim prvakom izgovarajući Psalam 23: „Gospodin je pastir moj: ni u čemu ja ne oskudijevam… Pa da mi je i dolinom smrti proći, zla se ne bojim, jer Ti si sa mnom.“ Kako bi se pojmio puni gravitas ovog trenutka važno je prisjetiti se kako David ne citira tuđe riječi, jer je upravo on autor toga psalma kao i mnogih drugih. Svjedočimo nastanku jednog od najpoznatijih klasika duhovne poezije kao spontane molitve Bogu iz usta čovjeka koji gotovo sigurno ide u svoju smrt i ne zna hoće li preživjeti. Kakvo pouzdanje i kakvu vjeru sa sobom nosi David u taj dvoboj! Nije ni čudo što je odbio oklop, ta njegova vjera mu je zaštita. Za mene je taj uvod u obračun s Golijatom fokusna točka ovog nastavka jer nosi toliko značenja i simbolike u sebi – utjelovljuje fundamentalno vjersko iskustvo svakoga od nas. Sukcesivna scena Golijatove smrti i sažetak Davidova odrastanja u vještog ratnika blijede u usporedbi.

 

2013-04-24 Kraljevstvo 3U slijedećem segmentu vidimo Šaulovu degeneraciju u potpunu paranoju i nepromišljen, faktički neuračunljiv,  atentat na Davida, koji je tada prisiljen pobjeći u divljinu. Koliko je zapravo Šaul daleko pao od Božje milosti vidimo u sceni kada luta pustinjom, nakon bezuspješne potjere za Davidom, i obraća se Bogu samo da bi na kraju čuo odjeke vlastitog glasa, vlastitih misli, dok Bog šuti… Šaul je na kraju tragična figura. Izgubivši Božju milost, otjerao je sam sebe u ludilo svojim opsesijama i mržnjom prema Davidu, samo da bi na kraju suočen s porazom od filistejske ruke počinio samoubojstvo, kukavički izbor – posljednji grijeh. Jedina osoba u cijeloj zemlji koja tuguje za njim, David – njegov 'neprijatelj'.

 

Novi kralj Izraelaca je čovjek od akcije, on vodi svoj narod i svoje vojnike doslovno – uvijek prvi u bojnim redovima najprije riskirajući svoj život. Tako osvaja i Jeruzalem, svoj novi glavni grad. No, na vrhuncu trijumfa, dok Kovčeg Saveza u svečanoj procesiji ulazi u Jeruzalem, sjeme Davidove 'propasti' je već posijano u njegovu umu. Bar Šeba, žena Urije Hetita, Davidova odanog sljedbenika i prijatelja, privukla je Davidov pogled – već je s njom počinio preljub u svome srcu. Sve ostalo, dobro poznata priča, je samo logičan slijed događaja koji izvire iz prekršaja Božjih zapovijedi, koje je Bog predao Mojsiju. Kršenje jedne zapovijedi vodi kršenju druge i na kraju, rezultat je ubojstvo.

 2013-04-24 Kraljevstvo 4

David je upao u istu zamku kao i Šaul prije njega: oholost. No kralj nije iznad Boga. David je trebao vladati u ime Božje, a ne u svoje ime, povodeći se za svojim sitnim željama i ugađajući svojim slabostima. Kazna je smrt Davidova sina s Bar Šebom, djeteta rođena iz preljuba i grijeha. No, za razliku od Šaula, Davidov je kraj sretan, jer mu Bog oprašta i obnavlja svoj blagoslov nad njim darujući mu sina - Solomona. Nažalost, nije prikazan najvažniji detalj: Davida kako se ponižava pred Bogom, ali i pred svojim generalima i plemićima, u činu pokajanja posteći, moleći, posipajući si glavu pepelom odjeven u najgrublju odjeću koju razdire ne bi li pred Bogom pokazao svoje raskajano srce. Biblijska predaja veli kako je u tim trenutcima spjevao i Psalam 51: 'Smiluj mi se, Bože, po milosti svojoj, i po velikoj dobroti svojoj očisti bezakonje moje…' Ovo je lekcija koju Šaul nikada nije naučio – pokajanje.


U recenziji ovog nastavka odlučio sam ne komentirati produkciju, glumu, specijalne efekte itd. Nego ponuditi svoju interpretaciju prikazanih događaja kako bih barem malo približio važne pouke koje nam život Šaulov i Davidov imaju prenijeti za naš vlastiti vjerski život i odnos s Bogom. Nadam se kako moj napor nije bio uzaludan.

 

fr. Mirko Irenej Vlk OP