Buntovni galeb koji živi dok ne postigne savršenstvo

2014.5.18.Galeb.01

Ne kaže se uzalud da djeca upijaju kao spužve. Moje pitanje - da li je lektira za osnovnu školu slučajno odabrana? Listajući lektire iz škole primijetio sam kako se među ostalima nalaze pisci poput Paulo Coelho (Alkemičar...), Richard Bach (Galeb Jonathan Livingston…)… Odabrao sam ukratko napisati nešto o Galebu jer vjerujem kako se većina sjeća te knjige, koja jako lijepo opisuje osjećaj slobode, potpomaže djetetovu maštu, ali isto tako vrši indoktrinaciju koja nikako ne može biti zanemariva. U Bachovom djelu suočeni smo istočnjačkim svjetonazorom i duhovnošću New age-a. Koncentrirati ću se na važnije tekstove iz knjige.

Prvi dio knjige, ima vrlo lijepi uvod, iskreno vjerujem da se svi mogu prepoznati u njemu. Međutim, tada kreće drugo poglavlje i uvod u indoktrinaciju:

2014.5.18.Galeb.02„Prolazili smo iz jednog svijeta u drugi, koji se nije mnogo razlikovao od prijašnjeg, zaboravljajući odmah odakle smo stigli, ne razmišljajući kamo hrlimo, ne misleći na sutra. Znaš li koliko smo života preživjeli dok nismo shvatili da nam se život ne sastoji samo od hrane, borbe i premoći u jatu? Tisuću života, Jone, deset tisuća! Pa još stotinu života dok nismo naslutili da postoji nešto što se zove savršenstvo, a onda još stotinu života dok nismo naučili da je svrha življenja u tome da otkrijemo to savršenstvo i da ga pokažemo drugima. Sada, naravno, vrijedi jednako pravilo za sve nas: biramo svoj idući svijet prema onom što smo naučili u ovom. Ne naučiš li ništa, idući ti je život jednak sadašnjem, ista ograničenja i iste poteškoće koje treba nadvladati. On raširi krila i okrene se vjetru. - Ali ti, Jone, – proslijedi – ti si naučio sve odjednom i nisi morao proživjeti tisuću života da bi stupio u ovaj život.“

Zatim kreće u još agresivniju kampanju i ovih rečenica:

-Čjang ovo nije nebo, zar ne? Starješina se nasmješi na mjesećini. –Ti još učiš, Jonathane- reče naposljetku. –Što će biti poslije ovoga? Kamo idemo? Zar nebo uopće ne postoji? –Ne, Jonathane ne postoji. Nebo je savšenstvo.

2014.5.18.Galeb.03

Dolazimo do dijela gdje maske posve padaju i ostaje goli sadržaj koje nam želi poručiti ovo djelo: Galeba Jonathana poziva Čjang (prosvjetljeni učitelj) na napuštanje vjere u korist samoostvarenja: „Ostavi se vjere – Čjang mu je ponavljao. Vjera ti nije trebala dok si učio letjeti, ne treba ti ni sada, kad želiš shvatiti što je letenje.“

Daje se čitatelju puna dva retka kako bi promislio, ali kako ne bi dugo razmišljao nudi mu se odmah rješenje enigme. Primjera radi - idemo se igrati skrivača, a ako me ne nađeš u roku 5 minuta, sjedim u ormaru.

A onda, jednog dana, dok je zatvorenih očiju stajao na obali, koncentrirajući se, Jonathan iznenada shvati što mu je Čjang govorio. –Pa to je istina! Ja jesam (upravo se poistovjećuje sa Bogom, odnosno izgovara riječi radi kojih su između ostalog Isusa Krista i osudili na smrt) savršeni galeb bez ograničenja. –Osjeti svu silinu sreće. – Bravo reče Čjang s prizvukom pobjede u glasu.

Na kraju romantike i pokušaja čitatelju darivanja slobode dolazimo do otvorenog napada i govora o tome kako Isus nije Bog. Čak i naivnoj osobi je vrlo jasno o čemu se ovdje radi. Galeb je okupljao nove „galebe“ kako bi ih poučio samosvijesti te dolazimo do ovog dijela.

-U jatu se priča, ako nisi sin Velikog Galeba - reče Fletcher Jonathanu jednog jutra nakon uvježbavanja brzinskog letenja - da si tisuću godina ispred svog doba. Jonathan uzdahne: To je cijena nesporazuma, pomisli. Ili te proglase bogom ili vragom (ovdje se aludira na Isusa kako su ga neki čak povezivali i pričali, kao što nam Sveto pismo govori da čini djela vražja. Isto tako aludira na to kako smo ga mi ljudi učinili Bogom). – Što ti misliš Fletcheru? Jesmo li mi ispred svoga doba?

2014.5.18.Galeb.04Nakon što Fletcher padne i udari o stijenu, dolazimo do dijela u kojem se pokušava objasniti, odnosno nametuti poimanje uskrsnuća:

-Stvar je, Fletcheru, u tome da nasto­jimo svladati svoja ograničenja postupno i strpljivo. Let kroz stijenu također je u programu, ali tek nešto kasnije.-Jonathane! -Poznat i kao sin Velikog Galeba (prema hinduističkom poimanju ima mnogo avatara ,a to su oni koji dolaze na Zemlju kako bi nas podučili. Tako oni gledaju na Isusa Krista kao jednog od avatara. Usporedbe radi za njih je avatar i Sai Baba) - nadoveže njegov instruktor ravnodušno.-Što ti radiš tu? Stijena! Zar nisam... nisam li mrtav? Hajde, Fletcheru, saberi se! Raz­misli. Ako sad razgovaraš sa mnom, ne možeš biti mrtav, nije li tako? Uspio si sa­mo da naglo i neočekivano promijeniš ra­zinu svijesti. Sad možeš birati. Možeš ostati ovdje i dalje učiti na ovoj razini - koja je, uzgred budi rečeno, mnogo viša od one koju si napustio.

Zatim kreće direktna poveznica sa Isusom nakon što je Uskrsnuo i vratio se među učenike. Ako to nismo do sada shvatili, mislim da je tu car potpuno gol i znamo što pisac želi postići kod čitatelja.

-Želim se, naravno, vratiti jatu. Pa, tek sam započeo rad s novom skupinom. -U redu, Fletcheru. Sjećaš li se što smo govorili o tijelu, da nije ništa drugo doli sama misao?... (zapravo se ovdje govori o transformaciji svijesti i pokušaja prelaska u jednu drugu razinu svijesti, koju danas propagiraju New age poklonici) Živ je! Živ je onaj koji je umro!

U ovoj knjizi se svaki pustolov može naći, iskreno u nekim segmentima sam se i ja pronašao, gdje život nije samo hrana i piće već nešto puno više. Smatram da ukoliko se budu vodile rasprave da li je vjeronauku mjesto u školama, onda definitivno trebamo razmisliti da li je i ovim piscima mjesto u školama. Ako mi se dogodi još koja recenzija na temelju New age-a, nemojte zamjeriti, jer treba naviještati Istinu svima.

R.I.M.