Holivudski spektakl 'NOA' - brza zarada i promašena poruka

2014.4.24.Noa.01

Čitajući razne recenzije koje su sugerirale da se ne gleda novi hit u kinima ipak sam ga odlučio pogledati te pokušati razumjeti umjetničku slobodu i pogledati film što objektivnije. Čekajući izlazak dugo najavljivanog filma pregorio sam u očekivanju istog ili sam razočaran što film nema veze sa Biblijom osim imena Noa te njegove Arke.

2014.4.24.Noa.02Zapravo je upitno da li je to uopće njegova korablja, jer je nije gradio on sam, već uz pomoć nekakvih Palih anđela, koje je Bog zarobio na Zemlji, zato što su pokušali pomoći prvim ljudima (Adamu i Evi) bez njegova dopuštenja. Ti 'Čuvari' (pali anđeli) prikazani su u obličju okamenjenih divova kao iz kakve loše ekranizacije filmske franšize Transformers. Komuniciraju samo s glavnim likom, jer mrze ostatak ljudskog roda zbog toga što ih je Bog radi njih odbacio i ne dopušta im povratak u Nebo. Film je pun New age koncepata, uvjerenja i viđenja svijeta: samo je ekstremno veganstvo ispravno, jesti meso je barbarski; industrija uništava svijet; potrebno je provoditi kontrolu populacije etc. Čak se sugerira da su ljudi u to doba, uglavnom muškarci iz Noine obitelji, poznavali tajne „bijele" magije koje su se prenosile s koljena na koljeno još iz Edena. To tajno znanje koje jamči posebnu vezu s Bogom simbolizira odbačena zmijska koža iste one zmije koja je prevarila Adama i Evu da jedu s Drveta spoznaje Dobra i Zla. To je klasično gnostičko (heretičko) uvjerenje kako samo mali broj odabranih pojedinaca ima posebno, tajno znanje koje im omogućava pristup Božanskom. Ne mogu se oteti dojmu kako čovjek koji nije nikad pročitao Bibliju pogledavši ovaj film može sebi predočiti čitavu Bibliju kao jednu veliku bajku i minorizirati njezino značenje.

2014.4.24.Noa.03

Istina ima i pozitivnih strana, kao što je zagovaranje očuvanja Zemlje, ne pretjeranog iscrpljivanja resursa i protiv ratova, ali zar to isto ne možemo vidjeti i u svakom New age filmu ili knjizi?! Svaka čast za pokušaj filmskog spektakla sa biblijskom osobom, međutim namjerno ili ne namjerno, neću ulaziti u nagađanje film je definitivno uvreda svakoj osobi koja ima iza sebe jednu godinu vjeronauka iz osnovne škole. Neću dužiti svojim kritičkim osvrtom, jer smatram da „filmski spektakl" nije zaslužio pozornost i nadam se kako neće utjecati previše na ljude. Za razliku od drugih već ranije pročitanih osvrta na film neću Vam reći da ne idete nipošto u kino, već su Vam samo dati prijateljski savjet da se za tridesetak kuna počastite sa onim čime inače ne biste jer smatrate da je luksuz. Osobno kad bih ponovno odlučivao da li pogledati film ili ne, pričekao bih da dođe na TV (ne smijem javno priznati da bih ga skinuo sa interneta ili Vas poticati na to) i darovao tridesetak kuna prvom čovjeku kojeg vidim kako kopa po smeću. Nakon filma se osjećam prazan i razmišljam o starim dobrim biblijskim klasicima tipa DesetBožjih zapovijedi sa Charltonom Hestonom i Anne Baxter iz 1956 godine. Ah...dobra, stara vremena, gdje novac nije bio glavno mjerilo za ključnu ocjenu uspjeha filma.

Robert Miksić, LOP